열린 마음, 양립 불가능성 문제, 동기의 문제

우선 말씀대로 아주 컴팩트하게 요약하려고 하다 보니 요약문만 읽는 독자가 이해하기 어렵게 만든 부분이 좀 있었나 봅니다. 아마 5번이 같이 논의해 볼 법한 문제 제기인 것 같습니다. 그 전에 간단히 드릴 수 있는 답변을 드리겠습니다.

A의 정의: 사실 A의 정의는 R이 이해한 A의 정의를 저자가 받아 쓰고 있습니다. open-mindedness is understood as “a second order attitude toward one’s beliefs as believed, and not just toward the specific proposition believed" (72)

R의 정의: 아쉽게도 R의 정의는 명시적으로 나와있지 않습니다. 그래서 저도 명시적으로 R의 정의를 표현하기 힘들었습니다. 원문에서는 단지 "Riggs’s solution is to supplement Adler’s definition with two “characteristics of thought” that a person must acquire in order to be genuinely open-minded. According to him, this person must first gain self-knowledge about her own cognitive weaknesses or bad habits of thought that might prevent her from seeing the truth of opposing views. She must then “self-monitor” for signs of these weaknesses and bad habits and “take whatever prompted these habitual responses seriously” (183)."라고 나와 있을 뿐이에요.(72).

B의 정의: B의 정의는 분명하게 나와있습니다. 제가 예전에 올리기도 했습니다.

"진지하게 생각해보고"라는 것은 "give ~p seriously consideration"을 옮긴 말입니다. 이 논문에서 'seriously'라는 표현이 자주 등장하는데, 어떤 특별한 의미를 함축하고 있는 단어인지 아닌지 이쪽 분야 연구 역사를 전혀 몰라서 그냥 일상적 용어로 옮겼습니다.

지적하시는 부분에 관한 원문의 내용을 옮기면 다음과 같습니다: "To be open-minded in this sense [...] is “to be aware of one’s fallibility as a believer, and to be willing to acknowledge the possibility that anytime one believes something, it is possible that one is wrong”". (72)

3개의 좋아요