영어 원문을 가져왔습니다:
'It is an innate peculiarity of philosophical writing', Walter Benjamin once said, in a statement which will be of the greatest significance for us in the present context, 'to confront anew, with every radical turn in thought, the question of Darstellung.' This question - that of philosophical presentation or representation, of the very form of the laying out of philosophical conceptuality in the time of the text, as well as of the traditional genres of that form (Benjamin mentions the Spinozan pseudo-Euclidean 'demonstration', the great nineteenth-century system, the esoteric essay by whicb mystical doctrine is transmitted, and the scholastic tractatus) - will now return again in Adorno as the clue and the key to the ways by which the ph ilosoph ical concept, with all its truths and untruths, can be 'set in motion' (to quote Marx's own oblique reference to his Darstelbmg).
여기서 유크리트란 우리 모두가 아는 유클리드가 맞네요. 아마 스피노자의 유클리드 방법론에 대해서 말하는 것 같습니다. 스피노자가 유클리드의 기하학에 영향을 많이 받았거든요. 간단한 논의는 진태원, 『스피노자 윤리학 수업』, 제3강 요약 - yhk9297 님의 게시물 #2 여기서 됐습니다. 이 포스팅의 맥락에 맞게 말하자면, 스피노자의 증명방식이라 하면 마치 수학책처럼 공리/정의로부터 시작해 논리적으로 따라오는 명제들만을 채택해나가는 것입니다. 그래서 (이상적으로는) 정의와 공리에 동의하기만 하면, 그 후에 나오는 모든 명제들은 무조건 동의해야한다 -- 이게 스피노자가 유클리드로부터 받은 정신입니다. 벤야민과 마르크스에 대해서는 하나도 모르기 때문에 이 이상 말하지 않겠습니다.