현대 분석철학에는 잘 알려진 두 명의 루이스가 있습니다. 하나는 데이비드 루이스(David Lewis)이고 다른 하나는 그보다 앞선 시기의 클레런스 어빙 루이스(C. I. Lewis)이죠. (또 한 명의 루이스를 꼽자면 기독교 저술가인 C. S. Lewis를 꼽을 수 있을 겁니다) 처음 읽을 때 데이비드 루이스인 줄 알고 '그럴 리가 없는데'라고 생각했는데, 자세히 보니 이건 C. I. Lewis에 대한 설명이네요.
양상 논리학의 선구자로 알려져 있고 엄밀함축 개념이나 양상 논리학의 역사 같은 부분을 다룰 때 말고는 요즘은 딱히 많이 언급되는 학자는 아닌 걸로 알고 있습니다. 저도 이 사람에 대해서는 몇 가지 입장만 주워들어 알고 있었는데 막상 말로 표현하려니 어려워서 도움될만한 구절 몇 가지를 Internet Encyclopedia of Philosophy 에서 긁어왔습니다. SEP에도 해당 철학자의 별도 항목이 있으니 참고하시면 좋을 것 같아요.
- C. I. Lewis는 개념적 실용주의(conceptual pragmatism)라는 입장으로 잘 알려져 있습니다.
In his first major work, Mind and the World Order (MWO) , published in 1929, Lewis put forward a position he called “conceptualistic pragmatism” according to which empirical knowledge depends upon a sensuous ‘given’, the constructive activity of a mind and a set of a priori concepts which the agent brings to, and thereby interprets, the given. These concepts are the product of the agent’s social heritage and cognitive interests, so they are not a priori in the sense of being given absolutely: they are pragmatically a priori . They admit of alternatives and the choice among them rests on pragmatic considerations pertaining to cognitive success.
선험성 개념에 관해서는 대략 이런 이해를 가지고 있는 모양입니다.
- 엄밀 함축 개념을 고안하고 양상논리학의 선구적인 작업을 한 건 루이스의 대표적인 업적이라 할 수 있습니다.
Lewis’s work in logic was also guided in part by concerns about Russell’s choice of material implication as a paradigm of logical deduction. Lewis constructed his own logical calculus based on relations in intention and strict implication, which he saw as a more adequate model of actual inference. Material implication has the property that a false proposition implies everything and so argued Lewis it is useless as a model of real inference. What we want to know is what would follow from a proposition if it were true and for Lewis this amounts to saying that the real basis of the inference is the strict implication where ‘A strictly implies B’ means that ‘The truth of A is inconsistent with the falsity of B.’ Lewis saw his account of strict implication to have important consequences for metaphysics and for the normative in general.
실질 함축(material implication)은 명제논리나 술어논리에서 '→'로 표현되는 조건문 기호로 표현되는 관계로 이해하시면 됩니다. 그런데 저 논리 기호의 의미상 후건이 참이기만하면 전건에 무엇이 오든 상관 없이 함축 관계가 성립하게 됩니다. 루이스는 이런 의미로는 제대로된 함축 개념을 포착할 수 없다고 생각했고, 좀 더 강한 의미의 함축, 오늘날 기초 논리학에서 배우는 논리적 함축(logical implication)의 개념, p가 참이면 q는 반드시 참이다 혹은 p와 ~q는 비일관적이다(동시에 참인 것이 불가능하다) 같은 개념을 도입하게 됩니다.
- "마감 판단"은 아마도 "terminating judgment"의 번역어 인 것 같은데요, 아래를 참고하시면 도움되지 않을까 싶습니다.
Lewis distinguishes between three classes of empirical statements. First, there are what he calls expressive statements which attempt to express what is presently given in experience. (...) Secondly, there are statements which formulate predictions. The judgment that if I do action A the outcome will include E, where E indicates an aspect of experience expressively characterized, is one which can be completely verified by putting it to the test. Upon acting the content E will either be given or it will not. Lewis calls empirical judgments of this sort terminating judgments. Finally, there are judgments which assert the actuality of some state of affairs. Although they can be rendered increasingly probable by tests, no set of eventualities envisioned can exhaust their significance. Lewis calls these judgments non-terminating because there are indefinitely many further tests which could, theoretically speaking, falsify the prediction and any actual verification can be no more than partial.
Since valuation is a species of empirical knowledge Lewis distinguishes between three kinds of value-predications. First, there are expressive statements of found value quality as directly experienced. Such predications require no verification as they make no claim which could be subjected to test. Secondly, there are terminating evaluations which predict the success of an action aimed at some value experience as result. These can be put to test by so acting and thus are directly verifiable. Finally there are non-terminating evaluations which ascribe an objective value property to an object or state of affairs. Like any other judgment of objective empirical fact such claims are always fallible though some may attain practical certainty.
"마감 텍스트를 욕구 일반에 대한 궁극적 만족에서 찾는다"가 정확히 뭘 의도한 건지는 모르겠습니다.
그리고 인용해주신 문헌에서는 마감판단이 객관적 가치 판단이라고 말하고 있는 것 같은데 제가 찾은 텍스트에서는 "terminating evaluations which predict the success of an action aimed at some value experience as result", "non-terminating evaluations which ascribe an objective value property to an object or state of affairs"라고 쓰는 걸로 봐서 뭔가 반대로 된 거 아닌가 하는 생각이 드네요.
어쨌든, 유추해서 생각해보자면 terminating evaluation은 말하자면 주관적 가치 판단인데 그것은 욕구의 충족 여부에 따른다는 정도로 보면 될 것 같습니다.